Mohon klik iklan 1X yer

27 August 2012

Mesti baca: Benda ke 8 pelik di dunia ditemui di Malaysia.

Sebelum ini 7 benda pelik didunia telah dimaklumi oleh umat manusia. Dan paling terbaru ditemui ialah perkara yg ke 8 pelik telah ditemui di Malaysia. Mungkin ada di kalangan kita tidak tahu atau tidak mahu ambil tahu tentang benda-benda pelik ini. Dimanakah lokasinya? Siapakah yang membuatnya? Mari kita tengok sama2.


1) Taj Mahal ialah sebuah istana yang dibina oleh Maharaja India yang bernama Shah Jahan untuk isterinya Mumtaz. Taj Mahal terletak di Agra,India.

2) Tembok Besar China mempunyai lebih 24,000 pintu gerbang dan panjang 5,000 kilometer. Ianya terletak di sekitar Beijing.

3) Piramid yang dibina dengan 2,500,000 blok batu yang disusun rapi dan dibuat oleh bangsa mesir kuno. Piramid Agung Kufu ialan piramid yang terbesar dan terkenal serta tertua diantara tiga piramid iaitu Piramid Kufu, Piramid Khafre dan Piramid Menkaure. Ianya terletak di Bandar Kematian Giza, Mesir.

4) Angkor Wat dibina oleh Raja Suryavarman II ianya dibuat pada pertangahan abad ke 12. Pembinaannya memakan masa selama 30 tahun. Angkor Watt terletak di Kemboja.


5) Candi Borobudur terletak di jawa, Indonesia.
6) Menara Pisa sebaik sahaja pembinaannya bangunan ini bermula pada tahun 1173, asas tapak Menara Pisa ini tidak pernah mendatar. Menara Condong Pisa terletak di Piazza dei Miracol (Miracle Square) di kota Pisa, Itali.

7) Taman Tergantung Babylon juga dikenali sebagai Taman Tergantung Semiramis dan dibina oleh Raja Nebuchadnezzar II. Ianya terletak di sekitar 50 klometer selatan Baghdad.

8) Benda @ perkara ajaib kelapan di dunia, seperti apa yg dikatakan oleh Al Fadhil Dr Basit. Jom Layannnnzz.

No comments:

Post a Comment

Boleh komen apa saja aseikan tidak melanggor undang2 syarak, undang2 negara dan undang2 skmm. Komen yang tidak berakhlak akan dipadam.