Mohon klik iklan 1X yer

20 March 2012

Putarbelit Bernama

Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) kecewa dengan laporan pihak Bernama yang telah memutar-belitkan kenyataan KMPP sepertimana yang disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia pada 14/2/2012.

Kenyataan Presiden KMPP, Rahmad Isahak yang dibuat pada 13/2/2012 adalah lebih menjurus kepada halatuju politik serta ekonomi orang-orang melayu Pulau Pinang.

Pihak saya mencadangkan supaya 5 Exco Melayu termasuk seorang Timbalan Ketua Menteri dari Parti DAP dilantik dalam barisan Kerajaan Negeri.
Itupun jikalau Pakatan Rakyat masih menjadi Kerajaan Pulau Pinang selepas PRU13. Namum jikalau Barisan Nasional kembali berkuasa, maka senario yang sama harus dikekalkan.

Pihak KMPP juga mempertikaikan kenapa UMNO Negeri ini yang ada 11 kerusi Dun tidak berani bersuara supaya kerusi Pengerusi Barisan Nasional Negeri ini diberikan kepada UMNO?

Inilah masa yang terbaik pemimpin UMNO disini menegakkan atau melaksanakan tanggungjawab mereka sebagai sebuah parti melayu yang benar-benar memperjuangkan nasib melayu dinegeri ini. Soal menjadi pembangkang tidak timbul dalam isu tersebut.

Akan tetapi apa yang dilakukan oleh pihak BERNAMA adalah sebaliknya serta lari dari kenyataan sebenar pihak KMPP.

KMPP tidak langsung menyatakan bahawa Parti PAS dan Parti PKR tidak pernah membantu orang-orang melayu Pulau Pinang. Sesungguhnya laporan BERNAMA tersebut secara tidak langsung telah memutar-belitkan kenyataan sebenar KMPP.

Apakah selama ini pihak BERNAMA yang makan gaji dengan Kerajaan Pusat suka dan gemar menyiarkan laporan yang tidak betul untuk penerimaan rakyat khususnya orang-orang melayu?

Ini bermakna selama ini orang-orang melayu khususnya banyak bergantung serta membuat andaian keatas berita-berita palsu yang telah diputar-belitkan oleh pihak BERNAMA sekiranya kenyataan tersebut tidak menyokong parti Barisan Nasional.

Situasi ini dilihat sebagai telah membelakangkan kebebasan media dan patut diingatkan bahawa sekiranya laporan tersebut dikeluarkan oleh seorang Islam, maka beliau juga akan dipersoalkan di akhirat kelak.

Justeru itu adalah diharapkan pihak Bernama pada masa hadapan lebih peka dalam menyiarkan sebarang berita daripada menjadi tukang tilik politik pihak UMNO dan Barisan Nasional.


Sekian, terima kasih.


KONGRES MELAYU PULAU PINANG     
RAHMAD ISAHAK
PRESIDEN, (019-4728509)

No comments:

Post a Comment

Boleh komen apa saja aseikan tidak melanggor undang2 syarak, undang2 negara dan undang2 skmm. Komen yang tidak berakhlak akan dipadam.